LOFOTEN - ANDRA DAGEN, DEL 2
Här kommer fortsättningen på andra dagen i Lofoten, vad vi gjorde tidigare denna dag kan ni läsa mer om här.

Efter att vi varit på Haukland beach begav vi oss in till Leknes igen för att äta en senare lunch.

Magarna kurrade och vi hittade en kinarestaurang som vi beslöt oss att gå till. Rasmus beställde in en kryddstark wook med kyckling och grönsaker.

Och jag beställde detta, som visade sig vara något helt annat än vad jag hade föreställt mig utifrån menyn. Men det var ändå helt ok gott, den krispiga kycklingen var god men tyvärr är jag väl inget superfan av sötsur sås.

Mätta och belåtna bestämde vi oss för att ta en dagstur till staden Reine.

Reine (punkt 4) ligger ungefär 1 timme från Leknes.

På vägen dit stannade vi för att fota lite i vanlig ordning, här varnar jag Maja för en mördarsnigel (hon hatar sniglar) eller så tror jag att jag har hittat lingon...haha minns inte riktigt.

Helt galna berg. Så himla fint när molnen lägger sig som ett täcke över också.

Vi åkte igenom Reine, som var en mysig liten by med gulliga små hus och rorbuer (som är röda små stugor byggda på stolpar ute i vattnet). Själva byn Reine i sig självt är väl inte speciellt spännande, utan det är de fantastiska vyerna omkring som gör besöket värt. Innan vi skulle utforska byn så hade vi planer på att bestiga berget Reinebringen. Det är en relativt kort vandring upp till toppen (ca 670 m högt).

Oj vad man glömmer snabbt hur jobbigt det faktiskt är att ta sig uppåt på det här viset. Det bränner fint i benen ska ni veta!

Det var ungefär 15-20 grader i Lofoten när vi var där, och just när vi skulle bestiga det här berget så hade jag alldeles för mycket kläder på mig i och med att jag typ frös lite hela tiden. Men med denna lutning + flera lager kläder + sol, så dog jag svettdöden.

När man går uppför så här så tar man typ vattenpauser hela tiden eftersom det är så jobbigt. Så det är mycket viktigt att ha med sig vatten upp.

Leden var ganska stenig så man fick verkligen se upp var man satte fötterna.

Helt fantastiskt fint, men vänta bara tills ni får se vyerna från toppen.

Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att gå upp för toppen, men jag skulle tippa på ungefär 1,5 - 2 h kanske.

Här har vi äntligen nått toppen. Så härligt! Det roliga var att jag blev så förvånad över att vi helt plötsligt var på toppen. Jag trodde att vi skulle behöva gå ännu längre nämligen.

"Alltså kolla dom där bergen!"

Det är verkligen en sån härlig känsla att ta sig upp på höjden så här. Sån frihetskänsla.

Där nere i lagunen ligger byn Reine.

Rasmus och Pontus skulle såklart utforska toppen vidare genom att klättra upp för detta...ganska enkelt att komma upp men lite klurigare att komma ner. Rasmus i knipa :)))

Jag och Maja hängde kvar en bit ner.

Ännu en liten klätterapa! Hej hej!

Chillade väl lite på toppen!

Direkt när solen hade gått ner bakom bergen så blev det kyligt, så på med gosiga fleecetröjan igen.

När solen höll på att gå ner bakom bergen så började vi gå ner igen.

Ibland är det nästan jobbigare att gå nerför eftersom man måste anstränga sig så mycket för att inte trampa fel och ramla. Det gäller att hålla koncentrationen uppe trots att benen skakar.

På vissa ställen där det var lerigt och stenigt fick man nästan hänga som Tarzan i lianerna för att inte ramla. Eller ja, i träden då.

Lite trötta och svettiga men otroligt nöjda efter dagens äventyr åkte vi in till Reine igen.

Ni ser topparna i bakgrunden, i mitten av berget där det går ner en brant "grop", där uppe befann vi oss när vi tog bilder ut över Reine. När man stod här nere kunde man också se folk som fortfarande var uppe på toppen.

När vi kom ner i byn så hittade vi den här byggnade som det stod Gammelbua på. Det var en restaurang där vi åt en fruktansvärt god middag.

Jag vet inte vad det är, men det är ju något knasigt med mig som gör att jag älskar att prova nya lite annorlunda maträtter. Jag beställde in en VALBIFF, med ugnstekt potatis, grönpepparsås och rårörda lingon. Det var SÅ GOTT! Man kan lätt tro att det ska smaka som fisk, men val smakar mer som vilt. Riktigt smarrigt!

Läste någonstans att på Island så är det nästan bara turister som äter val, alltså inte folket som bor där. Det känns som att det skulle kunna vara likadant i Norge. Och i efterhand så hörde vi att det inte är superbra att äta val, då de tydligen kan innehålla halter av gift... Och så känns det nästan lite hemskt att jag ätit val då vi under sista dagen var på valsafari och fick se valar :( Men som man säger...vad gör det om hundra år då, och en gång är ingen gång!

Och för er som är oroliga över vad det var för val vi åt, så var det Vikval - alltså en valsort som INTE är rödlistad och därmed inte utrotningshotad, så ni kan vara lugna!

När klockan närmade sig kvällning så tog vi bilen tillbaka till Leknes för att sova och vara utvilade till nästa dag.

A-K

Gud va vackert!! Så himla roligt inlägg att läsa <3

Svar: Tack AK! :* Vad roligt att höra! <3 KRAM

Josephine

Wow! Så vackert! :D

Svar: Sååå himla vackert verkligen! :) magisk plats på denna planet!

Elin Nylund

Det där ser ju heeeelt fantastiskt ut! Nu blev jag ännu mer taggad på att åka och vandra i Norge. Så roligt att ni provade att äta val! Det har jag aldrig gjort. Det verkar som att ni hade en väldigt spännande resa. Otroligt fina bilder också!

Svar: Jaaa,men gör det! Så himla häftigt och annorlunda resmål som jag verkligen rekommenderar :) Haha ja jag älskar att prova nya knäppa maträtter och val var faktiskt riktigt gott (smakade vilt) Men det var nog sista gången jag åt val då det nu i efterhand inte kändes riktigt rätt. Många valar är utrotningshotade (inte den vi åt dock) och det är nästan bara turister som äter det. Vi var på valsafari en dag och efter den upplevelsen när man fått lära känna lite olika arter bättre så kändes det faktiskt hemskt att jag ätit val...men men gjort är gjort.
Vi hade det superbra verkligen! Tack så mycket :) det är bara att höra av dig om det är något du undrar kring vandringsresor i Lofoten, så ska jag nog kunna svara och tipsa :)