LOFOTEN - FÖRSTA DAGEN

Här kommer första inlägget om Lofoten. Vi åkte alltså från Västerås kring 09.00 på måndagsmorgonen och upp till Arlanda för att ta flyget till Kiruna. När vi var på plats i Kiruna hämtade vi vår hyrbil för att sedan hämta upp Maja & Pontus som väntade på oss på Kiruna busstation. Sedan började resan på riktigt.

Här är kartan över Lofoten, som består av en massa öar. Enklast att ta sig runt är med bil, då E10 går genom hela ögruppen. Hela vår första dag gick i princip åt till att ta oss till Svolvaer, som är lite som Lofotens "huvudstad", en centralort med andra ord.

Här pausar vi för foto och kisspaus. Vi alla slogs hela tiden av hur enorma och helt fantastiska bergen är. Så jäkla mäktiga och man känner sig verkligen liten i landskap som dessa.

Rasmus och Pontus turades om att köra hela resan, så duktiga så. Maja och jag satt och fotade det vackra landskapet och snacksade på diverse gottigheter i baksätet, hihi. Lyrre för mig som hatar att köra bil. Jag tycker det är sååå tråkigt och sitter så mycket hellre bredvid och chillar istället.

Hej hej gullig chaufför!

Man blir verkligen helt tagen av detta magiska.

Efter ca 5-6 timmar var vi äntligen framme i Svolvaer, då började jakten på att hitta boende för natten vilket inte visade sig bli så lätt. I princip alla hotell var fullbokade, men en bit utanför centrum ( i Kabelvåg) lyckades vi hitta ett rum på en Folkhögskola som de gjort om till vandrarhem under sommaren (här ser ni hur det såg ut). Minns inte exakt vad vi betalade men jag tror det gick på ca 250 NOK per person, för ett relativt stort och mycket fräscht rum med en dubbelsäng, två enkelsängar, eget badrum och fin utsikt över vattnet. Stort plus att det fanns gratis wi-fi och att frukost ingick i priset också.

Jag rekommenderar alltså att boka boende i förväg så att man slipper dyra priser (om man nu inte får sån tur som vi hade)

Jag läste någonstans att Svolvaer är en av Norges dyraste hotellbyar. Det är superpopulärt bland turister (men även fiskare) att bo i såkallade "Rørbuer", alltså de röda små fiskestugorna ni ser på bilderna.

Efter att vi utforskat den lilla staden så gick vi och åt middag på Bacalao Bar, som låg precis i hamnen. Kan lätt rekommendera att äta på denna restaurang!

Där åt vi otroligt nog vår billigaste och godaste mat under hela veckan (jag jämför med en icke så god kebabtallrik & pizza vi åt på en pizzeria i Leknes senare under resan, den måltiden gick på 500 fucking spänn. Helt sjukt vad dyrt för snabbmat)

På menyn finns allt från pizza till pasta, olika sallader och fiskrätter. Jag tog en supergoda krämig fisksoppa med torsk, räkor, selleri, purjolök och lite annat gött. 185 spänn gick det på och var väldigt smarrigt!

Efter maten strosade vi omkring en stund till och fotade lite.

En glad Maja med kameran i högsta hugg - förstår helt klart varför.

När det började mörkna åkte vi tillbaka till vårt vandrarhem, rekade lite inför kommande dag och gick sedan och la oss. Nästa destination blev Leknes, men det får ni se en annan gång.

Staalnacke

Hoppas på att få se fler foton! Lofoten har på senare tid blivit ett av mina drömresmål. Med tanke på att jag kommer från Kiruna är det ju nästan lite pinsamt att jag inte varit där - än...

Svar: Det kommer garanterat fler inlägg,foton och tips på drömmiga platser vi besökt! Håll utkik! :) Tycker verkligen du ska unna dig en resa dit någon gång, så jäkla vackert! :)